La gripe espanola

Lowriderkulturen verkar på senaste tiden ha drabbat Varberg på ett näst intill epidemiskt vis. Krulle visar sin hoj och förklarar var kulten kommer från. 62:a Impalan i bakgrunden tillhör David Lyhme, medlem i Rollerz Only, internationell Lowriderklubb med mer än 50 avdelningar runt jorden. 


¡Viva la revolución!

The Lowriding culture har sitt ursprung på 1930-talet och är idag en rörelse som engagerar chicanos och the hip-hop community i hela USA och resten av världen. Historien börjar dock under 40-talet i södra Kalifornien och var inledningsvis en subkultur inom the Chicano Lifestyle och handlade företrädesvis om bilar.

Inledningsvis placerade man sandsäckar i bagageutrymmet i sina bilar för att skapa en låg och sänkt look. Detta ersattes senare av sänkningsblock, kapade fjädrar, droppade spindlar etc. etc. Syftet med Lowriders är att cruisa så lågt och långsamt som möjligt, ”Low och Slow" ("Bajito y Suavecito") är motto. Allt handlar om looks och inte performance. 
1958 kom en lag som förbjöd en bil att ha någon del lägre än underkanten av sina fälgar. 1959 utvecklade Ron Aguirre ett sätt att kringgå lagen med hjälp av hydrauliska pumpar och ventiler (från överskotts B-52 bombplan) som tillät honom att ändra åkhöjd med hjälp av ett knapptryck. 
Det äldsta och mest kända cruisingstråket för Lowriders är Whittier Boulevard i östra Los Angeles. 

I början av 2000 talet började man bygga Chicano styled lowrider bikes av Harley Davidson motorcyklar. Från början byggde man på företrädesvis Road King. Dock har Softtails (Heritage och Deluxe blivit mer populära.) Vad som kännetecknar en Chicanostyled bikes är 21” framhjul, Whitewall däck, Samson True Duals fish- eller cholo endtips avgassystem. Och så mycket krom det går att hänga på hojen. Spektakulära lackeringar med bladguld och mycket flake. Höga aphäng och mexfilt är två givna attiraljer. På de mer extrema hojarna har man idag airsuspension, detta för att kunna köra med 40” avgassystem. Och att kunna göra det möjligt att lägga vänster sidas rör i marken när man parkerar. På hojarna gäller precis som bilarna ”Low och Slow" ("Bajito y Suavecito"), alltså looks och inte performance.

I Sverige är det en ny företelse, vad vi känner till så byggdes den första hojen av Johan Dryselius vintern 2010. ( publicerad i Big Twin nr 4 2012, se mer på http://bigtwin.idg.se/2.2312/1.449868/en-svennes-cholo ) Denna hoj såldes snabbt av Johan till Jesper Bundgaard. Johan byggde därefter en Softtail Deluxe som stod klart våren 2012, samtidigt som undertecknad hade sin hoj (Fatboy -01) färdigbyggd. Så vitt vi vet är detta de enda Chicanohojarna som finns i Sverige idag. Holmgren får ursäkta, men hojen är inte färdig ännu.

Text: Krulle, Foto: Lars, VCS























No comments:

Post a Comment